- Att fota djur -

Att fota djur är enligt mig väldigt roligt, men också ganska svårt.
Att fånga ett djur i rörelse på bild är inte enkelt.
Om djuret sitter still är det inte lika svårt, men beroande på vad djuret har för färg och form kan det ändå vara svårt.
Tex ett svart djur är svårt eftersom det ofta bilr för mörkt (med det är också beroande på bakgrund) eller så blänker det i pälsen.
Men även mönstrade djur är svårt tycker jag, eftersom det ofta blir en suddig bild.
Mina tips är att tänka på är:

  • färg
  • form
  • bakgrund
  • att fota från olika vinklar
 
När du tex fotar mönsdrade djur är det bäst ha försöka ha en så enfärgad bakgrund som möjligt.
Fotar du mörkfärgade djur så skulle jag säga att du ska försöka ha en ganska ljus bakgrund, med mörk bakgrund är riksen stor att djuret flyter in i bakgrunden.
Men det är ju också helt beroande på ljuset.

När du fotar mörka djur där risken finns att djuret får väldigt glansig päls så ska man försöka få ljuset bakom djuret alltså så att ljuset inte ligger rätt på, för då blir det ofta glansigt i pälsen.

Här kommer lite bilder som jag taggit.

Fotograf: Jag    På bilden: Isabells katt Simba    Utrustning: Canon EOS 550D objektiv 55 - 250 cm
Fotograf: Jag    På bilden: Frisco    Utrustning: Canon EOS 550D objektiv 50 cm

Fotograf: Jag    På bilden: Rådjur   Utrustning: Canon EOS 550D objektiv 55 - 250 cm

Fotograf: Jag    På bilden: Ariel   Utrustning: Canon EOS 550D objektiv 55 - 250 cm
Fotograf: Jag    På bilden: Nessie    Utrustning: Canon EOS 550D objektiv 55 - 250 cm
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Veronica

Vad duktig du är på att fota! :)

2012-08-30 @ 20:51:49
URL: http://www.veronicaburman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0